Economie met Jerry Seinfeld

Er zijn 180 afleveringen gemaakt en de meeste shows kan ik vrijwel woordelijk meepraten. De sitcom Seinfeld is naar mijn bescheiden mening de beste komedieserie ooit gemaakt. Blackadder (IV), Frasier en Taxi waren ook leuk, maar die kunnen toch echt niet in de schaduw van ‘the show about nothing’ staan.

Seinfeld foto en logoDe afleveringen The Contest (“the question is are you still master of your domain?”), The Marine Biologist (“the sea was rough that day my friends”), the Bris (“cows don’t have families; you make a mistake with a cow, you move on with your life”) en zeker The Outing (“not that there’s anything wrong with that”) zijn wat mij betreft van dien aard dat iedere ballotagecommissie ze als verplichte kost zou moeten beschouwen.

Op zich is het maar goed dat Comedy Central de serie niet meer uitzendt op de late avond, want als er een aflevering op de buis komt ik ga er altijd weer voor zitten. Leuk, maar er gaat telkens toch weer veel tijd in zitten, niet in de laatste plaats omdat ik vervolgens vaak weer op internet naar achtergrondinfo ga zitten zoeken.

Economieles

Vandaag kreeg ik van collega Jorien Beukers, die mijn liefde voor Seinfeld kent, een link doorgestuurd naar YadaYadaYada, oftewel de website The Economics of Seinfeld. Volgens de makers van de website, Linda Ghent, Alan Grant and George Lesica, hoogleraren aan respectievelijk Eastern Illinois University, Baker University en de University of Montana, is er geen betere manier om economie uit te leggen dan met behulp van populaire cultuur en dan met name aan de hand van Seinfeld-fragmenten.

Wil je weten wat zaken als kosten-batenanalyse, moral hazard, monopolie, speltheorie, concurrentie, schaarste, de arbeidsmarkt, variabele kosten, altruïsme en reële wisselkoersen zijn, duik dan niet de boeken in, maar kijk gewoon naar Seinfeld, zeggen ze.

Een voorbeeld: wil je weten wat opportunity costs zijn? Dan schrijven de hoogleraren:

Opportunity cost is the cost of the next-best alternative. The notion of opportunity cost plays a crucial part in ensuring that scarce resources are used efficiently. It is important to keep in mind that opportunity costs are not restricted to monetary or financial costs.

Onder die tekst staat dan een link naar de relevante fragmenten uit The Chinese Restaurant, waarin Jerry, Elaine en George een aflevering lang wachten op een tafel in een restaurant. (ronduit briljante show overigens):

http://www.criticalcommons.org/Members/Ghent/clips/the%20chinese%20restaurant_uncle.mp4/embed_view?width=350

U begrijpt dat ik vanavond weer de hele avond mijn economische kennis heb zitten bijspijkeren…

Enkele quotes

Nog even voor de liefhebber heb ik hieronder een rijtje quotes die een redacteur van The Independent – duidelijk een George Costanza-fan – deze zomer op een rijtje zette, omdat het 25 jaar geleden was dat de eerste Seinfeld-aflevering op de buis werd gebracht:

“Below, we celebrate the juiciest lines from Jerry and co”

Elaine Benes: “I’m not a lesbian. I hate men, but I’m not a lesbian” –

George Costanza: “I have a bad feeling that whenever a lesbian looks at me they think ‘That’s why I’m not a heterosexual.'”

George Costanza: “I’ve driven women to lesbianism before, but never a mental institution”

George Costanza: “You know I always wanted to pretend I was an architect”

George Costanza: “Borrowing money from a friend is like having sex. It just completely changes the relationship.”

Jerry Seinfeld: “You know the message you’re sending out to the world with these sweatpants? You’re telling the world, ‘I give up. I can’t compete in normal society. I’m miserable, so I might as well be comfortable.’”

George Costanza: “When you look annoyed all the time, people think that you’re busy.”

Jerry Seinfeld: “That’s the true spirit of Christmas; people being helped by people other than me.”

George Costanza: “This woman hates me so much, I’m starting to like her.”

George Costanza: “I spend so much time trying to get their clothes off, I never thought of taking mine off.”

George Costanza: “If you can’t say something bad about a relationship you shouldn’t say anything at all.”

Kramer: “I need the secure packaging of Jockeys. My boys need a house!”

George Costanza: “The sea was angry that day, my friends, like an old man trying to send back soup in a deli…”

Jerry Seinfeld: “Elaine, breaking up is like knocking over a Coke machine. You can’t do it in one push; you gotta rock it back and forth a few times and then it goes over.”

Jerry Seinfeld: “Looking at cleavage is like looking at the sun. You don’t stare at it. It’s too risky. Ya get a sense of it and then you look away.”

Frank Costanza: “You have the chicken, the hen, and the rooster. The chicken goes with the hen… So who is having sex with the rooster?”

George Costanza: “I lie every second of the day. My whole life is a sham.”

Newman: Just remember, when you control the mail, you control… information.”

George Costanza: “I don’t think I’ve ever been to an appointment in my life where I wanted the other guy to show up.”

Jerry Seinfeld: “You, my friend, have crossed the line between man and bum.”

George Costanza: “You should’ve seen her face. It was the exact same look my father gave me when I told him I wanted to be a ventriloquist.”

Jerry Seinfeld: “Did you know that the original title for War and Peace was War, What Is It Good For?”

Jerry Seinfeld: “Sex, that’s meaningless, I can understand that, but dinner; that’s heavy. That’s like an hour.”

George Costanza: “Jerry, just remember, it’s not a lie if you believe it.”

Een gedachte over “Economie met Jerry Seinfeld

  1. Aangezien Rusland alle sleuteltjes voor de oplossing van alle wereldproblemen in handen heeft,

    bijvoorbeeld de sleuteltjes voor de onder het ijs van Siberië tikkende tijdbom die door de aantasting van de ozonlaag misschien wel eerder dan de Westerse mogendheden na twee door Westerse koloniale mogendheden begonnen zinloos bloedvergietende wereldoorlogen in een mondiaal urbanisatieproces denken het einde oefening van de ronde of platte aarde kan betekenen,

    zodat de aarde zijn rondjes door het heelal kan staken, en de verreweg sterkste politieagent van de wereld Amerika met de altijd paraat staande trouwe vriend Engeland op alle mogelijke manieren t.a.v. het rijk van het Rode Gevaar met oorlogophitsende taal met de gevolgen van dien zal willen voorkomen dat dit in de al dan niet geheime torens van de Westerse wapenindustrie van de Westerse hoge lonen landen in Washington dat geen of nauwelijks (economische) belangen met dit rijk heeft en Londen als schurkenstaat met lage lonen aan te merken Rijk van het Kwaad ook maar 1 sleuteltje in handen heeft,

    is de originele titel van War and Peace uiteraard “Peace, What is it Good For?”

Plaats een reactie